

**CONSILIUL
AUDIOVIZUALULUI
AL REPUBLICII MOLDOVA**



**THE AUDIOVISUAL
COUNCIL OF THE
REPUBLIC OF MOLDOVA**

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46
Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71
e-mail: office@cca.md, <http://www.audiovizual.md>

MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46
Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71
e-mail: office@cca.md, <http://www.audiovizual.md>

DECIZIA nr. 16/95

din 28 aprilie 2021

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de televiziune „RTR Moldova”, urmare a petiției Asociației Obștești „Centrul pentru Jurnalism Independent”

La data de 8 aprilie 2021, în adresa Consiliului Audiovizualului a parvenit petiția cu nr. 35/CJI din aceeași dată din partea AO „Centrul pentru Jurnalism Independent”, prin care informează despre faptul că la 25 februarie 2021 a fost informat de către consumatorii de servicii media, prin intermediul platformei T(V)E Privește!, despre o serie de circumstanțe de fapt ce denotă comiterea de către „RTR Moldova” a unor abateri de la legislația media audiovizuală.

Astfel, AO „Centrul pentru Jurnalism Independent” invocă faptul că, potrivit consumatorului, la 22 februarie 2021, ora 20:00, în cadrul buletinului de știri „Vesti Moldova” (min. 01:00-06:45), a fost difuzată o știre cu titlul: „*Media holdingul oligarhului fugar Plahotniuc continuă să folosească ilegal denumirile și logotipurile unor posturi de televiziune rusești*”.

Petiționarul susține că în cadrul știrii: „*Se menționează faptul că posturile de televiziune REN Moldova, STS Mega, Familia Domashny și Canal 5, începând cu 1 ianuarie 2021, și-au pierdut dreptul de a retransmite câteva canale rusești, însă acestea continuă să folosească ilegal denumirile și logotipurile furnizorilor din Federația Rusă, prejudiciind drepturile și interesele consumatorilor de media din Republica Moldova prin inducerea în eroare. În știrea „RTR Moldova” se mai relatează că cei patru furnizori media ar trebui să fie sancționați de către Consiliul Audiovizualului (CA), fapt care nu se întâmplă, ceea ce denotă fie „lipsă de competență, netransparență sau o acțiune intenționat asumată din partea autorităților de reglementare”.* Consiliul Audiovizualului mai este învinuit și de faptul că ar pune „*presiuni doar pe unele posturi TV (cum ar fi: „RTR Moldova”, „Bravo Mulit”, „ITV”), dar cele afiliate media holdingului Plahotniuc („Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”) ar fi privilegiate (nu ar fi monitorizate de CA)*”. În cadrul reportajului sunt citate câteva alineate dintr-o scrisoare comună a furnizorilor media din Rusia către Consiliul Audiovizualului cu referință la ilegalitatea folosirii denumirilor și logotipurilor celor patru posturi de televiziune rusești.

Potrivit consumatorului de media, informația este relatată fără a fi prezentate și opiniile posturilor de televiziune vizate și/sau opinia Consiliului Audiovizualului. Prin urmare, furnizorul de servicii media audiovizuale nu a asigurat principiul imparțialității, echilibrul și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.

În acest sens, AO „Centrul pentru Jurnalism Independent” face trimiteri la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) și alin. 7 din Codul serviciilor media audiovizuale. Totodată, petiționarul invocă și faptul că „*Asigurarea pluralismului în vederea informării corecte a publicului este o normă de conduită reglementată și prin Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova (pct. 2.9): „Jurnalistul trebuie să obțină și să prezinte opinia tuturor părților relevante pentru subiect. Jurnalistul trebuie să demonstreze pluralitatea de opinii, chiar dacă nu este de acord cu acestea”.*

În contextul celor expuse, AO „Centrul pentru Jurnalism Independent” solicită Consiliului Audiovizualului, în conformitate cu prevederile art. 83-84 din Codul serviciilor media audiovizuale și art. 9, art. 69 alin. (2), art. 73 din Codul administrativ:

- „Înregistrarea petiției și comunicarea numărului de înregistrare a acesteia în termen de 2 zile;
- Dispunerea efectuării controlului privind circumstanțele de fapt semnalate;
- Examinarea petiției și informarea petiționarului AO „Centrul pentru Jurnalism Independent” în termenele prevăzute de lege”.

În temeiul prevederilor art. 83 alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale, precum și în scopul examinării obiective a tuturor circumstanțelor sesizate, prin scrisoarea nr. 487 din 09 aprilie 2021, Consiliul Audiovizualului a solicitat „TV-Comunicații Grup” SRL, fondatoarea postului de televiziune „RTR Moldova”, să-și expună opinia referitor la cele invocate în sesizarea Asociației Obștești „Centrul pentru Jurnalism Independent”.

Este de specificat că furnizorul de servicii media „TV-Comunicații Grup” SRL nu a dat curs solicitării Consiliului Audiovizualului și nu s-a expus pe marginea celor invocate de petiționar.

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 alin. (3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune „RTR Moldova”, prin prisma celor invocate în petiția AO „Centrul pentru Jurnalism Independent”.

Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 22 februarie 2021, postul de televiziune „RTR Moldova” a difuzat, în cadrul buletinului informativ de la ora 20:00 (durata: 52 de min. 14 sec.), în segmentul de timp 01:00-06:45, un subiect cu titlul: „Media holdingul oligarhului fugar Plahotniuc continuă să folosească ilegal denumirile și logotipurile unor posturi de televiziune rusești”.

Astfel, în reportaj se relatează despre faptul că media holdingul afiliat lui Vladimir Plahotniuc continuă să folosească ilegal denumirile și logotipurile unor posturi de televiziune din Federația Rusă și prin acest fapt induce opinia publică moldovenească în eroare: „Четыре молдавских телеканалов аффилируемых медиа холдингу беглого олигарха Влада Плахотнюка незаконно используют наименование и логотипы популярных российских каналов обманывая и вводя телезрителей в заблуждение. Телеканалы „СТС Mega”, „Familia Domashny”, „Рен Молдова”, „Canal 5” начиная с первого января этого года потеряли права на ретрансляцию российских телеканалов „РЕН ТВ”, „СТС”, „Домашний” и „5 КАНАЛ Санкт Петербург”. Но может быть и за страха потерять аудиторию и доходы от рекламы, до сих пор на экране мы видим идентичность логотипов российских каналов. Согласно юридическим нормам это противозаконно и должно караться соответствующим образом, однако у нас это реальность. При этом нарушать закон телеканалам холдинга Плахотнюка помогает сам Audioвизуальный Совет, регулятор призванный не допускать нарушений со стороны поставщиков и распространителей медиа услуг. Задаемся вопросом что это – некомпетентность ведомства или умышленные незаконные действия. При выдачи лицензии данным телеканалам тогда еще КСТР (полностью подконтрольный Владу Плахотнюку и нередко принимающий сомнительные решения) утвердил им логотипы на 100% идентичные российским. Сейчас новый состав Audioвизуального Совета зная о том что эти телекомпании потеряли всякие права на именованья и символику не предпринимает никаких действий понимая при этом что телеканалы „Рен Молдова”, „СТС Mega”, „Familia Domashny” и „Canal 5” обманывают молдавских телезрителей и нарушают права российских телеканалов... Не дождавшись от Audioвизуального Совета законных действий, российские правообладатели телеканалов „РЕН ТВ”, „СТС”, „Домашний” и „5 КАНАЛ Санкт Петербург” обратились в ведомство уже с официальными письмами в которых требуют от регулятора пересмотреть ранее незаконно вынесенные решения и применить запретительные санкции... В последнее время к деятельности регулятора возникает много вопросов как со стороны телерадиовещателей, так и общественных организаций. Игнорируя очевидные

незаконные действия со стороны аффилированных Плехотнюку телеканалов, Совет в сотрудничестве с формальным собственником „Canal 2” и „Canal 3” Лиулианом Буштюком осуществляет незаконный прессинг неудобных телеканалов. Начиная с первого января 2021 года Совет неоднократно и незаконно осуществляет мониторинг только „RTR Moldova”, „Bravo Мульт” и „ITV”. При этом ведомство не смотря на то что телеканалы медиа холдинга беглого олигарха на протяжении многих лет занимались продвижением плехотнюковского режима и антироссийской пропагандой, предоставляли телезрителям Молдовы в большей степени недостоверные новости, ни разу не подверг их деятельность мониторингу и не вынес законных решений... Отметим что с декабря 2020 года новым председателем Audioвизуального Совета стала Ала Урсу-Анточь которая ранее была главой аппарата фракции ПСРМ в Парламенте. Казалось бы, телерадиовещатели могли бы ожидать изменения принципов работы этого органа прозрачности и независимости. Но пока ничего как видим не меняется. Совет открыто допускает действия в интересах определенных коммерческих групп игнорируя их незаконные шаги”...

În cadrul subiectului, reporterul mai afirmă că anterior, activitatea Consiliului Audiovizualului a fost criticată dur și de către ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, Peter Michalko: *„Trebuie să fie clar, dacă Consiliul nu va adevăra așteptările, el va deveni o instituție compromisă și aceasta va avea repercusiuni asupra celor care au pus CA într-o atare situație”*.

Totodată, au fost citate declarațiile președintelui Comisiei parlamentare Cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, Adrian Lebedinschi: *„Действительно основные функции КСТР – координировать а не устраивать репрессии против неудобных СМИ. В последнее время в его адрес много критики. Сейчас там новое руководство, которому поручено приготовить анализ проведённой работы и ситуации в целом...”*.

Urmare a monitorizării s-a atestat că în cadrul subiectului *„Media holdingul oligarhului fugar Plahotniuc continuă să folosească ilegal denumirile și logotipurile unor posturi de televiziune rusești”* au fost enunțate afirmații unilaterale și au fost aduse acuzații care au vizat mai mulți furnizori de servicii media, cât și Consiliul Audiovizualului, însă autorii subiectului nu au solicitat opinia acestora, cu atât mai mult că reporterul postului de televiziune „RTR Moldova” a relatat reportajul în fața sediului Consiliului Audiovizualului.

În contextul celor expuse se atestă că postul de televiziune „RTR Moldova” a comis încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, care stipulează expres că: *„În cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: Asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbateră publică”*.

În cadrul dezbaterilor publice, președinta Consiliului Audiovizualului, Ala Ursu-Antoci, a declarat că Consiliul Audiovizualului își îndeplinește atribuțiile în conformitate cu legislația în vigoare – corect, echidistant și imparțial, iar faptul că unii consideră Consiliul părtinitor vizavi de alții, aceasta este deja opinia lor personală.

Membra Consiliului Audiovizualului, Lidia Viziru, a opinat că spre regret se observă că furnizorul în cauză cunoaște foarte bine legislația Republicii Moldova, însă nu respectă prevederile art. 13 alin. (6) din Codul serviciilor media audiovizuale, unde este clar stipulat că trebuie să existe toate punctele de vedere în cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, or, acest subiect, probabil, a fost realizat intenționat, fără a solicita opinia atât a Consiliului Audiovizualului, cât și a altor părți vizate în acest reportaj.

În temeiul celor constatate și în conformitate cu prevederile Codului serviciilor media audiovizuale, adoptat prin Legea nr. 174 din 08.11.2018, **Consiliul Audiovizualului**

DECIDE:

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „RTR Moldova” (PRO (9) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, A. COZMA, L. MANOLE, C. MIHALACHE, I. ROBU, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU).

2. A admite petiția nr. 35/CJI din 08 aprilie 2021, parvenită din partea Asociației Obștești „Centrul pentru Jurnalism Independent” (PRO (9) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, A. COZMA, L. MANOLE, C. MIHALACHE, I. ROBU, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU).

3. A sancționa cu avertizare publică „TV-Comunicații Grup” SRL, fondatoarea postului de televiziune „RTR Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod (PRO (9) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, A. COZMA, L. MANOLE, C. MIHALACHE, I. ROBU, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU).

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, „TV-Comunicații Grup” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri.

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică postul de televiziune „RTR Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căroră: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: Asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbateră publică”.

4.1. „TV-Comunicații Grup” SRL va prezenta, în termen de 5 zile de la aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii.

5. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia.

6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV.

7. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului.

PREȘEDINTE

Ala URSU-ANTOCI